(00) 420 - 725 366 140
Info@akademia.cz

4 techniky, které ti pomohou čelit stresu

Ať se budeš snažit sebevíc, stresu se s největší pravděpodobností nevyhneš. Život nám přináší různé problémy a překážky, kdy se mu prostě musíš postavit tváří v tvář. Existují však techniky, díky kterým tyto stresové situace zvládneš snadněji.
10 Bře 2017

4 techniky, které ti pomohou čelit stresu

Ať se budeš snažit sebevíc, stresu se s největší pravděpodobností nevyhneš. Život nám přináší různé problémy a překážky, kdy se mu prostě musíš postavit tváří v tvář. Existují však techniky, díky kterým tyto stresové situace zvládneš snadněji.

 

# 1: Odpočítávání 5, 4, 3, 2, 1 (trochu jinak)

Jak na to: Řekni si 5 věcí, které právě vidíš. Napočítej 4 věci, kterých se můžeš dotknout. Soustřeď se na 3 věci, které můžeš slyšet. Identifikuj 2 věci, jejichž vůni právě vnímáš. A nakonec si řekni 1 chuť, kterou právě cítíš v ústech. Cvičení opakuj podle potřeby, vnímané předměty můžeš měnit a nacházet nové.

Proč to funguje: Tato technika jednoduchým způsobem zaměstná všech tvých 5 smyslů. To ti pomůže opět převzít kontrolu nad svým tělem a dostat ho tak zpod nadvlády stresu a negativních myšlenek.

# 2: Soustřeď se na maličkosti

Jak na to: Najdi si ve svém bezprostředním okolí něco, co by ti dokázalo udělat radost. Měla by to být jakákoliv maličkost, například tvá oblíbená písnička, šálek teplé kávy, tvůj krém na ruce s nějakou příjemnou vůní. Ponoř se do požitků, které ti tento předmět nebo vjem poskytuje, plně se na něj soustřeď a snaž se ho procítit všemi smysly – jako by to mělo být to poslední, co ve svém životě děláš.

Proč to funguje: Tento způsob uklidnění se je jednou z technik konceptu mindfullness. Tím, že se soustředíš pouze na jeden předmět a na vše pozitivní, co ti nabízí, jsi vděčný a zvyšuješ svůj celkový pocit pohody.

# 3: Uvědom si, kolik lidí právě řeší stejný problém jako ty

Jak na to: Každý člověk si už prošel svou „sérií“ problémů – od těch nejbanálnějších, jako je například bolest hlavy, mnohdy až po ty nejzávažnější, jako například smrt milované osoby. Každý už procítil bolest, ztrátu a smutek a určitě je na světě několik lidí, kteří právě řeší stejný problém jako ty, ne-li ještě horší. Jednoduše řečeno – snaž se problému zbavit co nejrychleji s uvědoměním si, že stále by to mohlo být ještě mnohem horší.

Proč to funguje: Tato technika je něco podobného jako pohled na noční oblohu. I při něm si uvědomíme, jaký je člověk malý, a že je pouze součástí jednoho obrovského celku. Jsme nedílnou složkou jednoho většího, krásného obrazu a toto cvičení by ti mělo pomoci cítit se bezpečněji a méně osamoceně.

# 4: Dechová cvičení

Jak na to: Existuje množství dechových cvičení sloužících k uklidnění a to, které je pro tebe nejvhodnější, zjistíš až po jejich vyzkoušení. Jedním z často používaných je například technika, kdy během hlubokého nádechu nosem počítáš do 7, ale když se dostaneš k číslu 4, nádech ukončíš. Když se dostaneš k číslu 7, vydechni přes ústa, počítaje do 8. Dalším způsobem je například technika, kdy si lehneš na záda, dlaň si položíš na břicho, dýcháš zhluboka a neděláš přitom nic jiného, jen se soustředíš na pohyb své dlaně. Ta se hýbe podle toho, jak dýcháš.

Proč to funguje: Soustředění se na svůj dech ti navrátí kontrolu nad svými myšlenkami a nad svým tělem. Toto cvičení také zpomalí tvé v důsledku stresu zrychlené a mělké dýchání, takže celkově vede k rychlému a efektivnímu zklidnění.

zdroj: startitup.cz
 foto: freepik.com