(00) 420 - 725 366 140
Info@akademia.cz

Magazín

Magazín
6 Bře 2018

5 osvědčených tipů, jak tvořit ty nejlepší prezentace

  • Víš, co je Death by PowerPoint?
  • Určitě už jsi to viděl: slajdy přecpané textem, milion animací a přednášející, který stojí zády, mrmlajíc si pod nosem věty, které čte z vlastní prezentace.
  • Pomoz si těmito radami, které z tvé průměrné prezentace udělají výjimečnou. 

Přestože většina lidí stále věří, že prezentace je pouze text nalitý do PowerPointu, opak je pravdou.

Příprava dobré prezentace totiž trvá několik hodin. Její přednes je náročný a musí být do detailu promyšlen, od struktury až po tvou gestikulaci. Stejně, jako příprava na pracovní pohovor. Většina lidí si to neuvědomuje, což je chyba.

Prezentace není o textu (a o jeho čtení)

Pokud jsi viděl lidi číst text ze slajdů, byl to krásný příklad toho, jak se prezentace nedělají. PowerPoint nebo jiná platforma je od toho, aby podpořila tvůj přednes. Pomocí vizuálu by měla napomoci tomu, aby si lidé zapamatovali, co říkáš. Stručně, jasně, výstižně. Pokud máš slajdy plné textu, který čteš, kvůli čemu tam pak jsi?

Je třeba na to jít úplně opačně. Každý slajd by měl upozornit na informaci, kterou chceš sdělit. Vizuálním vjemem si totiž pouze pomáháš – lidé si spojí to, co říkáš s tím, co uvidí. Takto si tvé sdělení nejen lépe zapamatují, ale bude je bavit a budou i poslouchat. Vizuál tedy není cílem, ale prostředkem.

Víš, jaké je standardní pravidlo pro texty v prezentacích? Ne více než šest slov na slajd. Ne, to není vtip, profesionálové to skutečně doporučují. Pokud to dokážeš, tvá prezentace bude zpravidla vždy lepší. Přidej oční kontakt místo čtení a máš vyhráno.

V praxi: Dej lidem obrázek, který je vtipný, výstižný, překvapivý, emočně nabitý nebo jinak zajímavý a aniž si je musel jinak upoutat, budou zvědaví, co k tomu budeš dál mluvit. A o to ti přesně jde.

Řekni lidem příběh

Narodili jsme se, abychom vyprávěli příběhy. Z psychologie už dávno víme, že příběhy jsou pro člověka klíčové. Jsme tak naprogramováni. Proto rádi posloucháme vtipné příhody svých známých, proto se díváme na filmy, čteme knihy, a proto všechny dětské příběhy vysvětlují zásady morálky přes příběhy. Příběhy jsou zkrátka to, co chce každý. Pokud dokážeš ve své prezentaci dát lidem příběh, o úspěch máš postaráno.

Jmenovat fakta umí každý. Pokud dáš ale informacím příběh, publikum je přijme úplně jinak. Příběh, který má pro nás význam a někam nás posune, se nemusíme učit nazpaměť. Pokud je prezentace autentická, osobní a má pro nás důležité sdělení, jednoduše si ji zapamatujeme.

V praxi: použij obrázek na ilustraci a pověz autentický příběh z vlastního života. Obrázek spoj s citací, který tu situaci vystihuje a voilà! všichni poslouchají, umí se s tebou identifikovat, jeden smysl podporuje druhý a své poselství jsi vytvořil elegantně, jasně a zapamatovatelně.

Zaútoč na emoce

Lidé nejsou zvyklí nechat se ovlivnit nebo přesvědčit pouze rozumem. Argumenty jednoduše nestačí: musíš je provázat s emocemi. To můžeš udělat buď pomocí zmíněného příběhu, nebo pomocí emočně silných obrázků. Pokud budeš lidi pouze informovat a provedeš je seznamem seřazených informací, ničeho nedosáhneš. Musíš docílit, aby něco cítili.

V praxi: Obrázek vydá za tisíc slov. Mluvíš o nadměrné produkci odpadu? Ukaž jim zvířata, která kvůli odpadu zemřela. Snažíš se přesvědčit lidi o finanční šetrnosti svého řešení? Ukaž jim kopu mincí, kterou ušetří, pokud dané řešení použijí.

Kromě silných emocí nezapomeň komunikaci čas od času odlehčit. Jak? Vtipem. A nemyslím tím levnou historku z knížky Tisíc a jeden vtip, ale něco originálního a příjemného, čímž ukážeš vlastní kreativitu. Nebuď příliš vážný, zahraj si s publikem a ono se ti odmění svou pozorností.

Úvod je nejdůležitější

Zapomeň na formality a představování se. Abys publikum zaujal, musíš začít hned zkraje a přinést mu něco, co ho vtáhne a nepustí. Stačí ti k tomu myslet na to, aby tvůj úvod byl:

Osobní – jestliže v úvodní části prezentace povíš osobní příběh ilustrující důležitý bod prezentace, jednoduše a efektivně tak nastolíš téma.
Nečekaný – ukaž lidem něco, co je překvapivé. Něco, co jde proti jejich očekávání. Udělej nebo řekni něco, co šokuje. Emoce překvapení je přinutí, aby se začali soustředit a probudí v nich zvědavost na to, co budeš říkat dál.
Obohacující – ukaž nebo řekni lidem něco, o čem dosud netušili. Začni s fotkou, kterou nikdy neviděli, příběhem, o kterém nic nevědí nebo statistikou, kterou nikdo nezná. Lidé jsou zvědaví a nasycením jejich zvědavosti pomůžeš i sobě.
Zpochybňující – zpochybni běžné předpoklady a znalosti. Zapoj představivost a publika a vyprovokuj je otázkou. Když nad ní začnou přemýšlet, najednou si udělal z pasivních posluchačů aktivní publikum.
Vtipný – použij humor a ulehči atmosféru v místnosti. Smích je nakažlivý a pokud se ti ho podaří vyvolat už na začátku, máš všechny předpoklady pro to, aby měla tvá prezentace úspěch.

V praxi: zapomeň na úvody s vlastním jménem, obsahem prezentace a omáčkami o tom, co bude následovat. Skoč do prezentace po hlavě a bude to zábavné nejen pro tebe, ale i pro ty, kteří tě poslouchají. Originalita, důvtip a humor jsou tvými zbraněmi.

Méně je více

Na první pohled by se mohlo zdát, že prezentování se točí okolo techniky, kolem toho, jak připravíš slajdy a co na ně dáš. Opak je však pravdou: slajdy nepotřebuješ vůbec. Pokud se bez nich nemůžeš hnout, znamená to, že nejsi dostatečně připraven. Pokud nejsi dostatečně připraven, budeš muset na slajdy text nalít, a to je začátek konce.

Zkus na to jít jinak: černé slajdy. Je to přesně to, co si myslíš: černá plocha. Pokud po deseti krásných fotkách ukážeš lidem černou plochu, všechny oči budou automaticky směřovat na tebe a všechny uši tě budou poslouchat. Tehdy jim dáš své nejsilnější sdělení a BUM, vyhrál jsi na celé čáře.

Méně je skutečně více, a proto se neboj vyřadit z prezentace vše, co se netýká tvého hlavního poselství. Vše se tam jednoduše nevejde. O to důležitější je dát tomu podstatnému prostor, který si zaslouží.

V praxi: používej hezké a jednoduché obrázky a minimum textu. Dobře se zamysli nad tím, aby prezentace měla logickou strukturu a myšlenky plynuly přirozeně a snadno. Zapamatuj si: není těžké udělat složitou prezentaci, ale tu jednoduchou.

Nejdůležitější na konec: nikdy nezapomeň na to, že technika je vždy jen tvou podporou. Úspěch nebo neúspěch prezentace je na tobě. Stačí, když nikdy nedovolíš, aby slajdy na stěně stály mezi tebou a tvým publikem, a máš vyhráno.

Těchto pět bodů se jen velmi zlehka dotklo problematiky prezentací. Pokud je však dodržíš, garantuji ti, že tvé prezentace budou mít drasticky větší úspěch a vyhneš se tomu, co se jmenuje Death by PowerPoint.

Zdroj: Startitup.sk (přeloženo)
Foto: Pixabay.com