(00) 420 - 725 366 140
Info@akademia.cz

Magazín

Magazín
23 Dub 2018

9 jednoduchých způsobů, jak dosáhnout v práci maximální produktivity

  • Moderní doba sebou přináší mnoho rušivých elementů, které ovlivňují i pracovní prostředí.
  • Proto není vždy jednoduché zůstat v práci naplno soustředěný a produktivní.
  • Když se ale budeš držet následujících 9 pravidel, tvoje produktivita se přiblíží maximálním hodnotám.
Vyhýbej  se rušivým elementům

Je pochopitelné, že se v práci asi neuzavřeš natolik, aby tě tvoje okolí vůbec nerozptylovalo. Mezi nejčastější rušivé elementy patří surfování po různých webových stránkách nebo rozptylování ze strany kolegů.

I když by se nezávazná konverzace s kolegou mohla zdát jako úplná banalita, trvá po ní téměř 25 minut, než se dokážeš dostat do stejného pracovního tempa, v jakém ses nacházel před ní. Pokud se ti podaří tyto rušivé elementy zredukovat na minimum, budeš se umět lépe soustředit i na plnění složitějších pracovních úkolů.

Jak na to?

  • Vypni si emailové notifikace.
  • Popros kolegy, aby tě v průběhu plnění pracovních úkolů nevyrušovali.
  • Udělej si pořádek v počítači (pozavírej nepotřebné karty nebo nedokončené dokumenty, na kterých aktuálně pracuješ).
Zaměř se na plnění jednoho pracovního úkolu

I když si myslíš, že musíš stíhat více věcí najednou, z hlediska tvojí produktivity to ve většině případů může být spíš kontraproduktivní. Více studií potvrdilo skutečnost, že zaměřování se na více než jednu věc současně vede k častějšímu chybování. Navíc se může dostavit pocit zoufalství způsobený tím, že se jednoduše nedokážeš naplno soustředit na víc věcí najednou, i kdyby sis to jakkoliv přál.

Jak na to?

  • Pokus se co nejvíc zredukovat rušivé vlivy okolí.
  • Urči si priority a pracuj na úkolech, které jsou v daném momentě nejdůležitější.
  • Menší úkoly si přesuň na později.
  • Zvyš svoji opatrnost při plnění úkolů.
Dělej si přestávky

I když bys chtěl mít zadaný úkol co nejrychleji “z krku”, soustředit se na něco v maximální možné míře ti může po čase trošku dělat problém. Vyzkoušej proto tzv. “pomodoro techniku”, která funguje na úplně jednoduchém principu. Po práci v trvání 25 minut si udělej 5 minutovou přestávku, tento postup opakuj ještě 4-krát, a nakonec si po 2 hodinách práce udělej delší přestávku, po které se opět vrátíš k práci.

Dodržení této techniky tě nabije energií a nabudeš pocitu, že si po hodinách své práce dosáhl něčeho skutečně hodnotného.

Uber na frekvenci kontrolování emailů

Stejně jako surfování po webových stránkách, je neustálé kontrolování emailů může mít na tvůj pracovní výkon negativní vliv. I když tě někdy může ovládnout pocit, že musíš být s okolním světem v nepřetržitém kontaktu, pokus se omezit kontrolování emailů na minimum. Uvědom si, že pokud se i vyskytne něco skutečně naléhavého, řešit to přes email není ta nejlepší volba.

Jak na to?

  • Vypni si emailové notifikace.
  • Urči si čas, kdy budeš emaily kontrolovat – buď hned ráno, těsně před obědem nebo později po poledni.
  • Piš stručné, ale výstižné emaily, které mají 5 nebo méně vět. Strávíš při nich méně času a vytvoří se ti prostor pro plnění důležitějších úkolů.
Zaměř se na nejdůležitější aktivity

Pro dosažení maximální produktivity je v rámci této problematiky známé tzv. “Paretovo pravidlo” – 80/20. Je založené na tvrzení, že 80% tvých výsledků pochází z 20% tvých aktivit. Když se ho budeš držet, podaří se ti vyselektovat ty činnosti, na které se vyplatí zaměřit se.

Jak na to?

  • Vytvoř si seznam všech činností, které potřebuješ udělat.
  • Odpověz si na otázku: Když by sis mohl vybrat jen jednu činnost, která z nich by to byla?
  • Po zkompletování seznamu se pokus zaměřit většinu své energie na tuto činnost.
Vytvoř si seznam méně důležitých úkolů

Prokrastinace sice není všeobecně považována za příliš lichotivou vlastnost, ne vždy je však třeba vnímat ji úplně tragicky. Vytvoření seznamu úkolů, které nejsou až tak důležité, slouží k tomu, aby ses jim mohl věnovat v čase, kdy se rozhodneš na čas odložit ten nejdůležitější úkol. Pokud ses rozhodl něco odložit na později, tento čas lze využít produktivně.

Jak na to?

  • Vytvoř si seznam úkolů.
  • Seřaď si jejich priority na stupnici od 1 do 5.
  • Když se přistihneš při prokrastinaci, zaměř se na druhý nejdůležitější úkol ve svém seznamu.

Vyběhni na chvíli ven

Využij přestávky na to, aby sis aspoň na chvíli oddychl od místnosti plné umělého světla. Kromě toho, že je krátká procházka na čerstvém vzduchu kvalitní odbourávač stresu, při řešení náročnějších problémů ti může přinést nové nápady. Navíc, výsledky četných studií ukázaly, že sedavé zaměstnání má negativní vliv na zdraví. V jedné z nich, které se zúčastnilo téměř milion lidí se zjistilo, že častým sezením se zvyšuje riziko vzniku cukrovky a kardiovaskulárních chorob. Co si tak “dobít baterky” a vyběhnout na oběd mimo pracoviště?

Zredukuj negativní myšlenky

Buď k sobě kritický, ale v umírněné míře. Mysli pozitivně a nebuď tolik kritický ke svým malým přešlapům a nedostatkům. Zredukuj negativní myšlenky, které tě ovládají. Nekritizuj se za jednoduché chyby, kterých ses dopustil, ale sám sebe považuj za hodného dosáhnout toho, co sis umínil.

Nezapomínej na duševní meditaci

Díky ní se ti podaří zaměřit výhradně na vlastní dýchání a blízké okolí. Naučíš se nereagovat na vnější, stejně jako vnitřní rušivé podněty, které tě ve většině případů okrádají o energii. Meditace ti navíc pomůže odbourat stres a umožní ti víc soustředit se na svou produktivitu.

Občas opravdu stačí 2 minuty na to, abys načerpal dostatek energie a motivace do plnění dalších pracovních úkolů. Počítej ale s tím, že zpočátku to nemusí být tak jednoduché. Hlavou ti budou vířit všelijaké myšlenky, kterých se nebudeš umět jen tak zbavit a bude pro tebe náročné se naplno zaměřit na dýchání. Nevzdávej to. Všechno si vyžaduje jen dlouhodobější praxi. Výsledek bude určitě stát za to.

Zdroj: Startitup.sk (Přeloženo)
Foto: Freepik.com