(00) 420 - 725 366 140
Info@akademia.cz

Magazín

Magazín
21 Úno 2018

Lucie Tamášová – Česká paní Montessori

Svět Lucie Tamášové se točí kolem dětí. Nejen, že je v osobním životě maminkou dvou dětí, ale i úspěšnou podnikatelkou s výchovně-vzdělávacími hračkami. Právě narození prvního syna Jakuba ji přivedlo na originální nápad založit si e-shop s takzvanými Montessori hračkami.

Lucie se v roce 1998 stala spoluzakladatelkou Centra Dialog, ve kterém je dodnes ředitelkou. Centrum se zabývá ochranou lidských práv a rozvojovou spoluprací. S narozením syna Jakuba se její dosavadní život převrátil naruby, dostavily se pochyby a nedůvěra v její vlastní mateřské a výchovné schopnosti. Lucie si nebyla jistá, jestli vše dělá správně. V této době začala více číst, navštěvovat semináře a potkávat se s lidmi podobného smýšlení. Postupem času se propracovala až k výchovně-vzdělávacím názorům italské pedagožky Marie Montessori. Po důkladném prostudování výchovné metody Montessori měla Lucie jasno: toto byla cesta, kterou se chtěla vydat.

Během doby, kdy Lucie absolvovala mnoho kurzů, seminářů, workshopů a zahraničních stáží, začala psát blog RustSpolecne.cz, na kterém si ujasňovala své myšlenky a sdílela je se svými blízkými, a díky kterému měla možnost založit si vlastní e-shop s Montessori hračkami. S rozhovorů s ostatními maminkami se totiž dozvěděla, že si mnoho z nich stěžovalo na nedostupnost a vysoké ceny Montessori pomůcek.

S rozjetím vlastního e-shopu po finanční stránce Lucii pomohl její tchán. Počáteční investice rodinu vyšla na 750 tisíc korun, za kterou se dovezly první hračky. Sklad si vytvořili v sušárně panelového domu, kde bydleli. Lucie připouští, že ze začátku to rozhodně nebylo lehké, protože ji mnoho lidí od nápadu rozjet vlastní byznys odrazovalo.

Lucie přiznává, že marketingovou strategii nemá velmi promyšlenou, ale zato ji vede srdcem. Vyhýbá se mainstreamové reklamě a na internetu dává přednost e-bookům před drahou inzercí na rodičovských portálech. Pokud jde o sociální sítě, aktivně se věnuje pouze Facebooku, protože spoléhá na sdílení věrnými fanoušky. V rámci sociálních sítí se snaží o utvoření komunity maminek a učitelů, zdarma zveřejňuje nejrůznější materiály, například inspirace na rozličné aktivity rodičů s dětmi.

U svých zaměstnanců spíše než na životopisy klade důraz na motivaci, chuť do práce, přátelství a podobný náhled na život.

Nabídku svého e-shopu se Lucie snaží neustále rozšiřovat. V současné době dovážejí zboží například ze Švédska, Thajska, USA nebo z Německa. Velký důraz klade především na vzdělání zaměstnanců, inovace webových stránek a nápady i připomínky zaměstnanců a zákazníků.

Její filozofie co se týká problémů v podnikání zní: vnímat problémy jako osobní výzvu, abychom se v životě posunuli zase o kus dál.

Marie Montessori

Dítě je považováno za osobnost od přírody dobrou a mělo by být ve své činnosti dospělými ne omezováno nebo trestáno, ale naopak podporováno. Aktivity musí dítě provádět především pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení musí probíhat bez zbytečného napětí a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte.“

Marie Montessori byla italská pedagožka, vědkyně a filozofka. Po promoci na ženskou doktorku medicíny začala pracovat jako asistentka na Univerzitní psychiatrické klinice v Římě. Jejím zaměřením byla výchova a výzkum nervově postižených dětí. Pár let poté otevřela Dům dětí pro chudé, a právě tam začala poprvé rozvíjet alternativní výchovně-vzdělávací program na výuku psaní, čtení a počítání mentálně handicapovaných dětí.

Hlavní a dnes již velmi známé motto Marie Montessori znělo: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Z tohoto důvodu hračky a pomůcky prodávané pod jejím jménem kladou důraz na svobodný rozvoj každého dítěte, jeho samostatnou činnost a kreativitu.

Zdroj: Magazín Business Leaders, 2/2017
Foto: Pixabay.com