Základy etiky a etikety v pracovním prostředí. | Akademia.cz

10. března 2020

Základy etiky a etikety v pracovním prostředí.

Jaké jsou základy etiky a etikety v pracovním prostředí? Kdo se představuje jako první a kdo může a naopak kdo by neměl navrhnout tykání jako první?

Jaké jsou pravidla etiky a etikety ve firmě?

Každý z nás by měl ovládat základní pravidla společenského chování. Jedná se především o projev slušnosti nežli prokázání znalostí ze společenského bontonu. Ať chceme nebo ne, slušnost je ve společnosti velmi ceněna a výjimkou není ani pracovní prostředí.

Pořadí – nadřízený, žena, starší, služebně starší.

Samozřejmě musíme brát vše s rezervou a v situaci, kdy se například setká nadřízený s řadovou zaměstnankyní bychom neměli očekávat, že se bude snažit vejít jako první a nepodržet dámě dveře, protože dáma bude vždy dámou.

Více o etice v tržním sektoru najdete v našem kurzu.

Níže si tedy uvedeme zásady etikety na pracovišti.

  • Jako nový zaměstnanec bychom měli všechny zdravit jako první, protože jsme v tu chvíli společensky méně významní.
  • Při představování nového kolegy představujeme nejprve jeho, pak kolegyně v pořadí podle služebního věku, přičemž začínáme tou nejmladší.
  • Dále představujeme kolegy od spodních pozic až po ty nejvyšší.
  • Posledního představujeme vždy nejvyššího nadřízeného, protože ve firmě zastává nejvýznamnější roli.

A jak to funguje u tykání?

  • Tykání vždy navrhuje společensky významnější osoba. Žena v žádném případě nenavrhuje tykání svému nadřízenému.
  • Platí zde pravidlo, že nadřízený je společensky významnější osoba, a proto musí přijít tento impuls od něho.

 

Mohlo by se vám také líbit