Komunikace sociálních pracovníků s klienty
Téma, které je určené především pro pracovníky, kteří se ve své profesi pravidelně setkávají s klienty, u kterých je oblast sociálních dovedností velmi důležitá. Dochází zde k pravidelnému setkávání, komunikaci a výměně informací. Tyto dovednosti však nepotřebujeme pouze v naší profesi, ale také v soukromém životě.
Při ztrátě schopnosti komunikace mezi pracovníkem a klientem můžeme vážně ohrozit vzájemné vztahy. Z tohoto důvodu je důležitá profesionalita pracovníků v sociálních službách, kde se komunikace s klienty musí neustále rozvíjet a zdokonalovat.
V praxi rozlišujeme profesionální komunikaci do tří skupin, kde každá z nich má své opodstatnění a důležitost.
- Sociální komunikace – Zde se jedná o klasický kontakt a slovní hovor s osobami, o které se pracovníci starají. Můžeme se bavit o určitém navázání vztahu pracovníka a klienta, který má v sociálním prostředí velmi omezenou možnost sociální komunikace. V praxi se jedná o komunikaci například při úpravě lůžka, pravidelné hygieně, spolupráci při konzumaci jídla, nebo ve svém volném čase na pokojích.
- Specifická komunikace – obecně se jedná o komunikaci, kdy klientovi sdělujeme důležité informace a snažíme se jej motivovat k vzájemné spolupráci a jeho léčbě. Všechna sdělení musí být jasně srozumitelná a podaná v přátelské formě s ohledem na aktuální stav klienta. Ve většině případů se jedná o informace z vyšetření, možných rizicích, nebo jeho stravování spolu s dietním režimem.
- Terapeutická komunikace – Koná se formou rozhovoru s klientem, kde poskytujeme veškerou podporu a pomoc. Může se zde jednat o rozhodování a přijímání nepříznivých zpráv z výsledků klienta.
Nejdůležitější kritéria pro komunikaci s pacienty
- Jednoduchost - sdělení je jasné, stručné a zřetelné. Musíme ověřit fakt, jestli klient rozuměl všem informacím.
- Stručnost - stručné sdělení působí profesionálně zejména u klientů, kteří se necítí dobře, jsou unavení a citliví na čas.
- Zřetelnost - důležité je vyjádřit podstatu věci a nepoužívat dvojsmyslná a nejasná slova.
- Vhodné načasování - zohlednění zvláště u závažných témat, podmínka je zajištění klidu.
- Adaptabilita - přizpůsobení hovoru reakcím klienta, kde je důležité dávat pozor i na jeho neverbální projevy.