Zásady komunikace sociálních pracovníků s klienty | Akademia.cz

10. března 2020

Zásady komunikace sociálních pracovníků s klienty

Proč je důležitá profesionální komunikace sociálního pracovníka s klientem a jak takovou komunikaci rozlišujeme?

Komunikace sociálních pracovníků s klienty

Téma, které je určené především pro pracovníky, kteří se ve své profesi pravidelně setkávají s klienty, u kterých je oblast sociálních dovedností velmi důležitá. Dochází zde k pravidelnému setkávání, komunikaci a výměně informací. Tyto dovednosti však nepotřebujeme pouze v naší profesi, ale také v soukromém životě.

Při ztrátě schopnosti komunikace mezi pracovníkem a klientem můžeme vážně ohrozit vzájemné vztahy. Z tohoto důvodu je důležitá profesionalita pracovníků v sociálních službách, kde se komunikace s klienty musí neustále rozvíjet a zdokonalovat.

V praxi rozlišujeme profesionální komunikaci do tří skupin, kde každá z nich má své opodstatnění a důležitost.

  1. Sociální komunikace – Zde se jedná o klasický kontakt a slovní hovor s osobami, o které se pracovníci starají. Můžeme se bavit o určitém navázání vztahu pracovníka a klienta, který má v sociálním prostředí velmi omezenou možnost sociální komunikace. V praxi se jedná o komunikaci například při úpravě lůžka, pravidelné hygieně, spolupráci při konzumaci jídla, nebo ve svém volném čase na pokojích.
  2. Specifická komunikace – obecně se jedná o komunikaci, kdy klientovi sdělujeme důležité informace a snažíme se jej motivovat k vzájemné spolupráci a jeho léčbě. Všechna sdělení musí být jasně srozumitelná a podaná v přátelské formě s ohledem na aktuální stav klienta. Ve většině případů se jedná o informace z vyšetření, možných rizicích, nebo jeho stravování spolu s dietním režimem.
  3. Terapeutická komunikace – Koná se formou rozhovoru s klientem, kde poskytujeme veškerou podporu a pomoc. Může se zde jednat o rozhodování a přijímání nepříznivých zpráv z výsledků klienta.

Nejdůležitější kritéria pro komunikaci s pacienty

  1. Jednoduchost - sdělení je jasné, stručné a zřetelné. Musíme ověřit fakt, jestli klient rozuměl všem informacím.
  2. Stručnost - stručné sdělení působí profesionálně zejména u klientů, kteří se necítí dobře, jsou unavení a citliví na čas.
  3. Zřetelnost - důležité je vyjádřit podstatu věci a nepoužívat dvojsmyslná a nejasná slova.
  4. Vhodné načasování - zohlednění zvláště u závažných témat, podmínka je zajištění klidu.
  5. Adaptabilita - přizpůsobení hovoru reakcím klienta, kde je důležité dávat pozor i na jeho neverbální projevy.

 

 

 

Mohlo by se vám také líbit